Ticker

15/recent/ticker-posts

Νέα έρευνα Ελεγκτή για καζίνο - διαβατήρια

nea-erevna-eleggti-ga-kazino-diabatiria

Νέα έρευνα του Γενικού Ελεγκτή που αφορά την παραχώρηση διαβατηρίων σε 18 στελέχη/επενδυτές του καζίνο, ανάβει φωτιές και σε περίπτωση που επαληθευτούν τα προκαταρκτικά ευρήματα το θέμα της παραχώρησης των διαβατηρίων θα προσλάβει νέες διαστάσεις.
Ήδη, η τελευταία έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας (24/9/2020) που αφορούσε την παραχώρηση διαβατηρίων μέσω του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος, επιβεβαιώθηκε σε αδρές γραμμές από τα στιγμιότυπα που προέβαλε ο Αλ Τζαζίρα που είχαν ως αποτέλεσμα την παραίτηση του βουλευτή Χριστάκη Τζιοβάνη και την «αποχή» του πρόεδρου της Βουλής κ. Δημήτρη Συλλούρη από τα καθήκοντα του, μέχρι νεοτέρας.

Όσον αφορά τη νέα έρευνα του Οδυσσέα Μιχαηλίδη, όπως ανέφερε χθες στην «Πρωινή Ενημέρωση» του ΡΙΚ, η Ελεγκτική Υπηρεσία έχει εντοπίσει 18 ονόματα διευθυντών, μετόχων και γενικά στελεχών του καζίνο τα οποία έχουν πολιτογραφηθεί την ίδια μέρα από το Υπουργικό Συμβούλιο. Αργότερα μιλώντας στον «Φ», ανέφερε, πως με βάση τα προκαταρκτικά ευρήματα, οι 18 δεν επένδυσαν ούτε ένα ευρώ στην Κύπρο είτε για αγορά κατοικίας είτε για άλλες επενδύσεις που θα δικαιολογούσαν την παραχώρηση σε αυτούς διαβατηρίων. Η Ελεγκτική Υπηρεσία ζήτησε ήδη στοιχεία από την Εθνική Αρχή Παιγνίων και το υφυπουργείο Τουρισμού με σκοπό να ερευνήσει περαιτέρω το ζήτημα. Υπεστήριξε δε, πως η τυχόν συμμετοχή των 18 στο καζίνο δεν δικαιολογεί την παραχώρηση διαβατηρίων αφού έπρεπε να φέρουν χρήματα στην Κύπρο ως πρόσωπα και όχι ως μέτοχοι/συντελεστές εταιρειών.

Όσον αφορά την τελευταία έκθεση του Γενικού Ελεγκτή σε αυτήν αναφέρεται ανάμεσα σε άλλα, πως από τις 1.597 αιτήσεις που υποβλήθηκαν μετά τις 21.5.2018, εγκρίθηκαν οι 917, δηλαδή ποσοστό 57,4% (από τις οποίες για 169 δεν σημειώνεται η ημερομηνία έγκρισης). Εκκρεμούν οι 635, δηλαδή ποσοστό 39,8%, απορρίφθηκαν οι 35 (ποσοστό 2,2%) ενώ αποσύρθηκαν οι 10 (ποσοστό 0,6%).

Στις 91 από τις 635 που εκκρεμούν, οι αρμόδιοι λειτουργοί καταχώρησαν σημειώσεις που αφορούν σε ξέπλυμα χρήματος, πλαστά στοιχεία/έγγραφα, αιτούντες υψηλού κινδύνου (ΠΕΠ κ.λπ.), πιθανές ποινικές υποθέσεις, αμφίβολη πηγή εισοδημάτων, απάτες, φοροδιαφυγές, δωροδοκίες, κατηγορίες για πλαστογραφία, ποινές στις χώρες καταγωγής, συμπερίληψη στα Panama Papers κ.λπ.

Στην έκθεση αναφέρεται επίσης, πως για τις 748 αιτήσεις που έχουν εγκριθεί γίνεται σαφής διάκριση για 23 αιτήσεις για τις οποίες υπάρχουν «Οδηγίες του ΥΠΕΣ για επίσπευση».

Μετά από ανάλυση των σχετικών δεδομένων, προκύπτει ότι ο μέσος χρόνος διεκπεραίωσης των 23 αυτών αιτήσεων, ήταν 169 ημέρες (με τον ελάχιστο χρόνο διεκπεραίωσης να ανέρχεται σε 101 ημέρες και τον μέγιστο σε 283), σε σύγκριση με τις υπόλοιπες 725 αιτήσεις για τις οποίες ο αντίστοιχος μέσος χρόνος ήταν 327 ημέρες (με τον ελάχιστο χρόνο διεκπεραίωσης να ανέρχεται σε 215 ημέρες και τον μέγιστο σε 716).

Στην έκθεση αναφέρεται, πως οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου για πολιτογράφηση χιλιάδων μελών οικογενειών επενδυτών φαίνεται να στερούνται νομικής βάσης. Από τους πέντε φακέλους που εξέτασε η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπιστώθηκε πως φωτογραφίζονται μερικές από τις μεθόδους οι οποίες προβάλλονται στο περιβόητο βίντεο. Συγκεκριμένα, γίνεται αναφορά σε πέντε άτομα τα οποία πολιτογραφήθηκαν ως συγγενείς. Δύο εξ αυτών δεν πληρούσαν καν τα κριτήρια που έθεσε το ίδιο το Υπουργικό.Σε τρεις περιπτώσεις πολιτογραφήθηκε πρώτα η σύζυγος, ως επενδυτής, και μετά ο σύζυγος που ήταν πρόσωπο με προφίλ ψηλού κινδύνου (και το οποίο προφανώς θα αντιμετώπιζε περισσότερες δυσκολίες να πολιτογραφηθεί ενώ ως σύζυγος επενδυτή τα πράγματα κατέστησαν πιο απλά). Σε τέσσερις από τις πέντε αιτήσεις δεν διασφαλίστηκε επαρκώς η προέλευση των χρημάτων από το εξωτερικό. Σε τέσσερις από τις πέντε περιπτώσεις έγινε πολιτογράφηση προσώπων των οποίων η επένδυση μπορεί να θεωρηθεί ως υψηλού κινδύνου για ξέπλυμα βρόμικου χρήματος. Εντοπίστηκαν στοιχεία που δεικνύουν μη υγιείς συναλλαγές. Διαπιστώθηκε αδιαφάνεια στο ρόλο μεσαζόντων. Τρία πρόσωπα πολιτογραφήθηκαν ενώ δεν πληρούσαν το κριτήριο της κατοχής μόνιμης κατοικίας. Εντοπίστηκαν ευρήματα που αφορούν μη ικανοποίηση επενδυτικών κριτηρίων. Απώλεια φορολογικών εσόδων. Χρήση μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 5% για πρώτη μόνιμη κατοικία που εισήχθη στο πλαίσιο κοινωνικής πολιτικής, προς όφελος των ξένων επενδυτών. Αλλοίωση της φύσης του προγράμματος με την εισαγωγή (από τον Αύγουστο του 2020) της ευχέρειας πολιτογράφησης μελών της οικογένειας του επενδυτή, χωρίς ουσιαστικό όφελος για την Δημοκρατία.

Καταπάτησαν όλους τους κανονισμούς

Όποιος παρακολούθησε τα αποσπάσματα του Αλ Τζαζίρα καλά θα ήταν να έχει υπόψιν του και τους σχετικούς κανονισμούς που αφορούν τους παρόχους συμβουλευτικών υπηρεσιών προς επενδυτές για να συνειδητοποιήσει πόσο έξω από το πνεύμα βρίσκονταν οι πρωταγωνιστές των στιγμιότυπων.

Σε αυτούς αναφέρεται, πως το Πρόγραμμα (πολιτογραφήσεων) εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ηθική συμπεριφορά και τον αξιόπιστο επαγγελματισμό από όλους τους διαπιστευμένους παρόχους υπηρεσιών. Πρωταρχικός σκοπός του Κώδικα Συμπεριφοράς είναι να προστατευθούν πάροχοι και επενδυτές από αντιεπαγγελματικές, ανήθικες ή/και ανίκανες πρακτικές.

Τα μέλη του Μητρώου δεσμεύονται να τηρούν πιστά τις ακόλουθες βασικές αρχές: Μηδενική ανοχή ή/και εμπλοκή σε μορφές αντιεπαγγελματικών ή ανήθικων πρακτικών. Διατήρηση υψηλού επιπέδου διαφάνειας σε όλες τις συναλλαγές με τους πελάτες, συνεργάτες και άλλους εμπλεκόμενους. Πλήρης συμμόρφωση με τους ισχύοντες Νόμους και Κανονισμούς και τήρηση των όρων του Προγράμματος, σε σχέση με τις επιτρεπόμενες επενδύσεις και τα ελάχιστα απαιτούμενα όρια. Αποφυγή συμπεριφορών που βλάπτουν την ακεραιότητα, τη φήμη και την εικόνα των παρόχων υπηρεσιών, του κρατικού τομέα και της ίδιας της χώρας.

Απαγορεύεται ρητώς η οποιαδήποτε διενέργεια που έχει ως στόχο τον επηρεασμό του έργου των κυβερνητικών υπηρεσιών που ασχολούνται με την εξέταση αιτήσεων. Σε καμιά περίπτωση, δεν πρέπει να παραπληροφορούν τους πελάτες τους για τις σχέσεις τους με κυβερνήσεις ή κυβερνητικούς αξιωματούχους, ειδικότερα για να προβάλουν τις υπηρεσίες τους ή/και για επίσπευση της διαδικασίας εξέτασης της αίτησής του πελάτη τους


philenews.com