Ticker

15/recent/ticker-posts

Guardian/Τραγωδία «Ήλιος»: Ο ισχυρισμός του μηχανικού και η αδημοσίευτη έκθεση

guardiantragodia-ilios-o-isxyrismos-tou-mixanikou-kai-i-adimosiefti-ekthesi

Στο επίκεντρο του εκτενούς δημοσιεύματος της Guardian βρίσκεται η εκδοχή του Αλαν Ιργουιν, Βρετανού μηχανικού που είχε ελέγξει το μοιραίο Boeing της αεροπορικής εταιρείας «Ήλιος», στην οποία αναφέρει ότι είχε επαναφέρει τον διακόπτη συμπίεσης στο «αυτόματο» ως όφειλε, παρά την περί του αντιθέτου κατηγορία σε βάρος του.

Υπενθυμίζεται ότι στο πόρισμα του Ακριβού Τσολάκη καταγράφονται προβλήματα που αντιμετώπιζε το εν λόγω αεροσκάφος της «Ήλιος». Συγκεκριμένα, «στις 16 Δεκεμβρίου 2004 το αεροσκάφος του ατυχήματος πετούσε από την Βαρσοβία της Πολωνίας προς τη Λάρνακα. Πριν αρχίσει η κάθοδος προς τη Λάρνακα το αεροσκάφος παρουσίασε ταχεία αποσυμπίεση. Η Προειδοποιητική Σειρήνα ήχησε και το ύψος θαλάμου αυξήθηκε ραγδαία. Οι μάσκες οξυγόνου των επιβατών έπεσαν αυτόματα. Η προϊστάμενη θαλάμου επιβατών είχε αναφέρει στον Κυβερνήτη ότι ακούστηκε ένα κρότος από την πίσω θύρα εξυπηρέτησης και υπήρχε αρκετά μεγάλη τρύπα στα στεγανωτικά παρεμβύσματα της θύρας, μέσα από την οποία «μπορούσε να χωρέσει ένα χέρι». Η πτήση συνεχίστηκε κανονικά για Λάρνακα αλλά της δόθηκε προτεραιότητα για προσγείωση. Τρεις επιβάτες εισήχθησαν στο νοσοκομείο λάρνακας με προβλήματα στα αυτιά». Επίσης δεν παραβλέπεται το γεγονός ότι υπήρχαν εννέα αναγραφές σχετικά με το Σύστημα Ψύξης Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού του εν λόγω σκάφους στο Τεχνικό Ημερολόγιο, από τις 9 Ιουνίου μέχρι τις 13 Αυγούστου 2005. Επίσης, στις 13 Αυγούστου 2015, το Πλήρωμα Θαλάμου Επιβατών σε πτήση που προηγήθηκε του ατυχήματος, η οποία αναχώρησε από το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου με προορισμό τη Λάρνακα, παρατήρησε ένα πρόβλημα στην πίσω δεξιά πόρτα εξυπηρέτησης. Συγκεκριμένα, γινόταν λόγος για «δυνατούς κτύπους» και ζήτησαν όπως επιθεωρηθεί η πίσω δεξιά πόρτα εξυπηρέτησης. Κατά την άφιξη ο εξουσιοδοτημένος Μηχανικός Εδάφους, σύμφωνα με το πόρισμα έκανε τις απαιτούμενες επιθεωρήσεις και δεν είχε κάποια παρατήρηση, γράφοντας αυτολεξεί «δεν υπήρξαν διαρροές ούτε φυσικοί ήχοι».

Το δημοσίευμα επαναλαμβάνει τα όσα είχαν γίνει γνωστά κατά την περίοδο των ερευνών και της δίκης, με τον Ίργουιν να επιμένει ότι μετά από τον μηχανικό έλεγχο του αεροσκάφους είχε επαναφέρει τον διακόπτη συμπίεσης στο «αυτόματο» ως όφειλε, παρά την περί του αντιθέτου κατηγορία σε βάρος του.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει στο δημοσίευμα «το πλήρωμα θα έπρεπε να αναλάβει κάποια ευθύνη, επειδή στο τέλος της ημέρας αυτοί είχαν τον έλεγχο του αεροσκάφους».  Σημειώνει ξανά, επίσης, ότι λάθη σχεδιασμού των Boeing ευθύνονταν για την τραγωδία, λάθη τα οποία, όπως υποστηρίζει ο Ίργουιν, η κατασκευάστρια εταιρεία είχε αγνοήσει παρά τις προειδοποιήσεις.

Σύμφωνα με την εκδοχή του για το τι προηγήθηκε τις τραγωδίας, είχε ενημερωθεί από τον πιλότο για τους δυνατούς θορύβους όταν το αεροσκάφος έφτασε από το Χίθροου και απάντησε «κανένα πρόβλημα, θα το κοιτάξω».  Εκείνη τη μέρα δούλευε με έναν άλλο βρετανό μηχανικό, τον  Malcolm Fowler, ο οποίος είχε συμβόλαιο έξι βδομάδων με την «Ήλιος». Οι δύο τους, σύμφωνα με όσα ισχυρίζεται,  διενήργησαν έλεγχο διαρροής πίεσης καμπίνας, για να διαπιστώσει το πρόβλημα με την πόρτα.

Σύμφωνα με την Guardia, γύρισε τον διακόπτη επιλογής πίεσης σε manual. Ουσιαστικά, η επιλογή αυτή κλείνει τη βαλβίδα εκροής και ο αέρας μέσα στην καμπίνα δεν μπορεί να διαφύγει. (Όταν ο διακόπτης είναι στο auto, ένας υπολογιστής βαθμονομεί αυτόματα την πίεση μέσα στο αεροπλάνο.) Είπε στον Fowler να καθίσει δίπλα στην πόρτα που είχε πρόβλημα. Περίμεναν για λίγα λεπτά, αλλά δεν άκουσαν τίποτα. Στη συνέχεια ισχυρίζεται ότι γύρισε τον διακόπτη στο auto.

Στην έκθεση, ο Ιργουιν καταγράφεται να ζητά από τον κυβερνήτη να επιβεβαιώσει ότι ο πίνακας πίεσης βρισκόταν στο auto. Ο καπετάνιος απάντησε: «Πού είναι οι διακόπτες ψύξης του εξοπλισμού μου;» Ο Ιργουιν του είπε ότι ήταν πίσω από το κάθισμά του και η κλήση τερματίστηκε στις 6.20πμ.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, κατά την κατάθεση που έδωσε, ένας από τους αστυνομικούς του είπε «θα βάλω ότι άφησες το κουμπί στο manual και προκάλεσες το δυστύχημα», ενώ ένας άλλος του είπε ότι δεν χρειάζεται να απαντήσεις στην ερώτηση, αλλά θα είναι στην δήλωσή σου. Ο ίδιος, σύμφωνα με τον ισχυρισμό του, είπε «κανένα σχόλιο».

Το δημοσίευμα επικαλείται έγγραφο, το οποίο αποκαλύπτει ότι σεκαοκτώ μήνες νωρίτερα, μια περίληψη αξιολόγησης της ασφάλειας της Boeing, που διενήργησε η FAA ως απάντηση στη συντριβή του Helios, είχε αναγνωρίσει ότι πρόβλημα στο σύστημα αποσυμπίεσης και το σύστημα προειδοποίησης ήταν «πιθανότατα ένας σημαντικός παράγοντας που είχε συμβάλει στο ατύχημα». Το πρόβλημα αναμενόταν να συμβεί ξανά, «δεν ήταν πιθανό να εντοπιστεί από το πλήρωμα πτήσης / καμπίνας / εδάφους» και έφερε «το αεροπλάνο σε μια προβλεπόμενη αποτυχία ενός καταστροφικού γεγονότος». Αυτό το έγγραφο, σύμφωνα με το δημοσίευμα, δεν δημοσιοποιήθηκε.

sigmalive.com