Ticker

15/recent/ticker-posts

Τι ισχύει με τα όρια ταχύτητας σε άλλες χώρες

ti-ischyei-me-ta-oria-tachytitas-se-alles-chores

Η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας να εγκρίνει την εισήγηση του Τμήματος Τροχαίας για μείωση της ανοχής στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις και γενικά στις κατοικημένες περιοχές από το 20% που ίσχυε έως τώρα στο 10%, με το αιτιολογικό ότι οι πλείστες θανατηφόρες και σοβαρές οδικές συγκρούσεις συμβαίνουν στις πόλεις, φέρνει στην επιφάνεια την πολιτική θέσπισης ορίων ταχύτητας στους δρόμους.
Στην Κύπρο τα όρια ταχύτητας καθορίζονται από γενικούς κανόνες οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις δεν ανταποκρίνονται στις συνθήκες που επικρατούν σε ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο και πολύ περισσότερα στα σύγχρονα οχήματα.

Στο ερώτημα με ποια κριτήρια καθορίζονται τα όρια ταχύτητας, η απάντηση είναι μάλλον πολύπλοκη, καθώς υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν στις αποφάσεις όχι μόνο κάθε δρόμου ξεχωριστά, αλλά ακόμα και του ιδίου δρόμου σε όλο του το μήκος.

Κανονικά πρέπει να υπολογίζονται:
Ο σχεδιασμός του δρόμου που περιλαμβάνει την οριζόντια ευθυγράμμιση (π.χ. πλάτος δρόμου, ευθείες, ζώνες χωρίς εμπόδια, στροφές) και την κατακόρυφη ευθυγράμμιση (π.χ. τύπος καμπυλών, ανηφορικές ή κατηφορικές κλίσεις, «συνέπεια σχεδίασης»),
η ύπαρξη διασταυρώσεων, διαβάσεων πεζών, διαχωριστικών νησίδων, χώρων στάθμευσης κ.τ.λ.,
η σύνθεση της ροής κυκλοφορίας (π.χ. μείγμα πεζών και μηχανοκίνητων μεταφορών) και
τα χαρακτηριστικά της κατάστασης κίνησης (π.χ. η πυκνότητα των διασταυρώσεων σε βαθμό).

Άραγε, όλοι αυτοί οι παράγοντας λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό του σωστού ορίου ταχύτητας; Ας δούμε τι συμβαίνει διεθνώς.

Όρια ταχύτητας

Τα όρια ταχύτητας βρίσκονται στον πυρήνα κάθε πολιτικής διαχείρισης ταχύτητας. Τα όρια ταχύτητας θα πρέπει να ενισχύσουν την εκτίμηση των οδηγών σχετικά με την ασφαλή ταχύτητα για να ταξιδέψουν κατά μήκος ενός δρόμου και να τηρούνται από τους περισσότερους οδηγούς. Οι τρέχουσες πολιτικές ορίου ταχύτητας διαφέρουν μεταξύ των χωρών.

Ένα όριο ταχύτητας πρέπει να αντικατοπτρίζει τη λειτουργία και την ποιότητα του δρόμου για να διασφαλιστεί ένα ασφαλές όριο ταχύτητας.

Επιπλέον, ένα όριο ταχύτητας θα πρέπει υποστηρίζεται από (αλλαγές) των χαρακτηριστικών του δρόμου και του οδικού περιβάλλοντος ώστε να είναι αξιόπιστο για τον χρήστη του δρόμου.

Επίσης, η εφαρμογή μεταβλητών ορίων ταχύτητας που σχετίζονται με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες ποικίλλει μεταξύ των κρατών.

Η μέθοδος V85

Μια κοινή προσέγγιση για τον καθορισμό του καταλληλότερου ορίου ταχύτητας για ένα συγκεκριμένο τμήμα δρόμου ή δρόμου είναι να οριστεί το όριο κοντά στο V85. Η ταχύτητα V85 είναι η ταχύτητα που δεν ξεπερνά το 85% των οχημάτων.

Στην ιδανική περίπτωση, ωστόσο, το όριο ταχύτητας πρέπει να βασίζεται σε ανάλυση των χαρακτηριστικών του δρόμου και της κυκλοφορίας για να βεβαιωθείτε ότι το όριο αντιπροσωπεύει μια ασφαλή ταχύτητα και, επιπλέον, ότι το όριο είναι ένα αξιόπιστο όριο για την πλειονότητα των οδηγών.

Εάν π.χ. σ’ έναν δρόμο που το όριό του είναι 50 χλμ/ώρα το 85% των οχημάτων κινείται με ταχύτητα ίση ή κάτω των 50 χλμ, τότε θεωρείται ότι σωστά τέθηκε το συγκεκριμένο όριο και η τροχαία κίνηση έχει ομαλή ροή.

Εάν ωστόσο, το 85% των οχημάτων κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα από το όριο, είτε γιατί είναι ευθύς, πλατύς και χωρίς εμπόδια ο δρόμος είτε γιατί υπάρχει κατηφόρα, άρα αυξάνεται η ταχύτητα, τότε σημαίνει πως το όριο που τέθηκε χρειάζεται αναθεώρηση, ειδικά στην περίπτωση που η τροχαία κίνηση με την αυξημένη ταχύτητα διεξάγεται ομαλά και δεν παρατηρούνται καθυστερήσεις ή μποτιλιαρίσματα.

Επίσης, καθοριστικό παράγοντα παίζουν και οι στροφές (κλειστές ή ανοικτές) και οι κλίσεις του δρόμου. Όπως, επίσης, οι διαφορές μέρας και νύκτας και η ύπαρξη επαρκούς φωτισμού κατά τη νύκτα.

Εάν συγκριθούν και συνυπολογιστούν όλοι αυτοί οι παράγοντες και αποδειχθεί ότι το V85 τηρείται και η τροχαία κίνηση είναι ομαλή, τότε σημαίνει ότι ορθά τέθηκε το όριο ταχύτητας που αναγράφουν οι πινακίδες. Αν όμως για οποιοδήποτε λόγω το V85 είναι μεγαλύτερο χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στην ομαλή τροχαία κίνηση, η αρμόδια οδική Αρχή θα πρέπει να μελετήσει την κατάσταση και, εάν όντως χρειάζεται, να προβεί σε αναθεώρηση του ορίου ταχύτητας.

Τρέχοντα γενικά όρια ταχύτητας στα κράτη-μέλη της ΕΕ

Το γενικό όριο ταχύτητας για αυτοκινητόδρομους στα κράτη μέλη της ΕΕ είναι κυρίως 120 ή 130 χλμ/ώρα. Η Γερμανία δεν έχει γενικό όριο ταχύτητας για αυτοκινητόδρομους, αλλά συνιστώμενη ταχύτητα 130 χλμ/ώρα. Το γενικό όριο ταχύτητας για αγροτικούς δρόμους στα κράτη-μέλη της ΕΕ είναι ως επί το πλείστον 80 ή 90 χλμ/ώρα και για αστικούς δρόμους 50 χλμ/ώρα.

Στις περισσότερες χώρες ισχύουν όρια ταχύτητας που διαφέρουν από αυτά τα γενικά όρια. Διαδεδομένες και γνωστές είναι οι ζώνες των 30 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές. Στη Γερμανία, όπου δεν υπάρχει γενικό όριο ταχύτητας για αυτοκινητόδρομους, πολλά τμήματα του αυτοκινητόδρομου έχουν τοπικό όριο ταχύτητας που μπορεί να κυμαίνεται από 80 έως 130 χλμ/ώρα, που σχετίζεται τόσο με την ασφάλεια όσο και με το περιβάλλον.

Επίσης, στην Ολλανδία, ένας αυξανόμενος αριθμός τμημάτων αυτοκινητοδρόμων έχει μόνιμο κατώτερο όριο ταχύτητας (ιδίως 100 ή 80 χλμ/ώρα) με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου όταν υπάρχουν παρακείμενες κατοικημένες περιοχές.

Οι χώρες της ΕΕ εφαρμόζουν χαμηλότερο όριο ταχύτητας για βαρέα καλά οχήματα (HGV) και λεωφορεία / πούλμαν. Η πλειονότητα των χωρών εφαρμόζει μόνο ένα συνολικό μέγιστο όριο ταχύτητας για τα φορτηγά οχήματα (γενικά 80χλμ/ώρα) και τα λεωφορεία (που κυμαίνονται μεταξύ 80 και 100 χλμ/ώρα).

Σύμφωνα με την οδηγία 92/24 / ΕΟΚ της ΕΕ και την πρόσφατη προσαρμογή της (2004/11 / ΕΟΚ), οι περιοριστές ταχύτητας είναι υποχρεωτικοί για φορτηγά HGV 3,500 τόνων και άνω και για λεωφορεία 10 τόνων ή περισσότερο. Ορισμένες χώρες εφαρμόζουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας HGV και λεωφορείου για διαφορετικούς τύπους δρόμων (π.χ. Δανία, Ιρλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο).

Η προσέγγιση σε Αυστραλία και ΗΠΑ

Το πρόγραμμα υπολογιστή X-LIMITS που αναπτύχθηκε αρχικά από την ARRB για χρήση από τις κρατικές οδικές Αρχές της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας έχει αναπτυχθεί περαιτέρω ως «USlimits» σε συνεργασία με το FHWA για εφαρμογή στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το πρόγραμμα απαιτεί την εισαγωγή δεδομένων σχετικά με την πυκνότητα ανάπτυξης, τη συχνότητα πρόσβασης, τη λειτουργία του δρόμου, τα χαρακτηριστικά του οδοστρώματος (όπως ο αριθμός των λωρίδων και ο διαχωρισμός οδοστρώματος), η ροή, η απόσταση μεταξύ των ανταλλαγών, οι υπάρχουσες ταχύτητες του οχήματος, τα γειτονικά όρια και τυχόν ειδικά χαρακτηριστικά όπως υψηλά τοπικά ποσοστά σφαλμάτων. Με βάση αυτά τα δεδομένα, το πρόγραμμα υπολογίζει ένα συνιστώμενο όριο ταχύτητας.

Συνθήκες κυκλοφορίας

Ένας αυξανόμενος αριθμός χωρών παρακολουθεί τη ροή της κυκλοφορίας και χρησιμοποιεί αυτές τις πληροφορίες για να ενημερώσει μέσω του πίνακα μηνυμάτων τα προγράμματα οδήγησης για την (πιθανότητα) συμφόρησης.

Αυτή η εφαρμογή περιορίζεται γενικά σε αυτοκινητόδρομους και μερικούς από τους σημαντικότερους αγροτικούς δρόμους.

Οι πληροφορίες μπορεί να αποτελούνται από ένα γενικό μήνυμα, ότι η συμφόρηση είναι μπροστά ή μπορεί να προκύψει, σε συμβουλευτικά περιορισμένα όρια ταχύτητας και υποχρεωτικά περιορισμένα όρια ταχύτητας.


philenews.com