Ticker

15/recent/ticker-posts

Αναζητώντας το οικολογικό αποτύπωμα των Πανεπιστημίων

anazitontas-oikologiko-apotypoma-ton-panepistimion

Μέσα από το πρόγραμμα EUSTEPs που συντονίζει το ΑΠΘ
Να κατασκευάσει έναν Υπολογιστή Οικολογικού Αποτυπώματος για τα Πανεπιστήμια έχει στόχο το πρόγραμμα EUSTEPs «Ενδυνάμωση της Διδασκαλίας και των Πρακτικών των Πανεπιστημίων σε θέματα Αειφορίας μέσω του Οικολογικού Αποτυπώματος», που συντονίζει το ΑΠΘ.

Παράλληλα από τις 7 ως τις 21 Σεπτέμβρη πραγματοποιεί διαδικτυακή επιμόρφωση υποψήφιων Διδακτόρων/Διδακτορισσών, Καθηγητών/τριών Πανεπιστημίου και ερευνητών/τριών (EUSTEPs Module: Educators and PhD's Online Training) σχετικά με τη διδασκαλία και τις πρακτικές της αειφορίας και του οικολογικού αποτυπώματος.

Όπως ανέφερε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, Συντονιστής του προγράμματος ERASMUS+, Γεώργιος Μαλανδράκης: «Η εκπαίδευση λειτουργεί με διττό τρόπο. Ο πρώτος χρόνος ήταν αφιερωμένος στους Καθηγητές/τριες και ερευνητές/τριες, με στόχο να τους εφοδιάσει με τις απαραίτητες γνώσεις για την εφαρμογή και τη διάδοση του καινοτόμου παιδαγωγικού υλικού που αναπτύχθηκε στο πρόγραμμα EUSTEPs. Στη συνέχεια και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος που διαρκεί συνολικά τρία χρόνια, θα στραφούμε περισσότερο στο να δημιουργήσουμε έναν Υπολογιστή Οικολογικού Αποτυπώματος για τα Πανεπιστήμια. Σκεφτείτε πως σήμερα μπορούμε εύκολα να βρούμε ποιο είναι το οικολογικό αποτύπωμα ενός ανθρώπου πατώντας πχ στο google τις λέξεις footprint calculator. Το αποτύπωμα ουσιαστικά αναφέρεται στην ενέργεια που ξοδεύει κάποιος για την θέρμανση, την ψύξη, τις μεταφορές του, τα τρόφιμα που χρειάζεται κλπ. Πόσους πόρους χρειάζεται για να ζήσει; Πόσο νερό ξοδεύει, πόσα απορρίμματα παράγει κλπ. Την έννοια του οικολογικού αποτυπώματος την συναντήσαμε στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Έκτοτε έχει εξελιχθεί. Μπορεί να μετρηθεί το οικολογικό αποτύπωμα ενός ατόμου, μιας ομάδας, μιας πόλης ή κοινότητας, μιας επιχείρησης, μιας χώρας ή και ολόκληρου του πλανήτη.

Συνήθως τα πανεπιστήμια προσπαθούν να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την λειτουργία τους μειώνοντας πχ τα απορρίμματά τους κλπ. Εμείς θα προσπαθήσουμε να βρούμε έναν τρόπο ώστε να καταγράφεται το οικολογικό αποτύπωμα των πανεπιστημίων έτσι ώστε το κάθε ένα να γνωρίζει πόσο είναι και μετά να μπορεί να το μειώσει. Φυσικά θα διατίθεται δωρεάν στα εκπαιδευτικά ιδρύματα».




Μειώθηκε το οικολογικό αποτύπωμα των πανεπιστημίων λόγω COVID-19

Στην ερώτησή μας αν έχει μειωθεί το οικολογικό αποτύπωμα στα Πανεπιστήμια λόγω της πανδημίας ο κ. Μαλανδράκης τόνισε πως σαφώς και κάτι τέτοιο ισχύει. «Ήταν μια θετική πλευρά της πανδημίας του κορωνοϊού. Έγιναν λιγότερες μετακινήσεις τόσο από φοιτητές, όσο και από το προσωπικό των πανεπιστημίων. Μάλιστα υπάρχει και μελέτη που τονίζει πως το τέλος των φυσικών πόρων της γης μετατέθηκε περί τις 10 μέρες αργότερα, λόγω της εξοικονόμησης που έγινε στο πλαίσιο της πανδημίας», σχολίασε ο Επίκουρος καθηγητής.

Για το πρόγραμμα

Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στη διαδικτυακή επιμόρφωση είναι 62 άτομα, τα οποία προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά πεδία, όπως, μεταξύ άλλων, Βιολογία, Οικονομικά, Δίκαιο, Χημική Μηχανική, Περιβαλλοντικές Επιστήμες, Πολιτικές Επιστήμες. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες προέρχονται από την Πορτογαλία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Ρωσία, τη Σλοβενία, την Ολλανδία και τη Βραζιλία.

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης συμμετέχει με πέντε Καθηγητές/τριες και τέσσερις διδακτορικούς/ές φοιτητές/τριες, συμβάλλοντας στην ενδυνάμωση του έργου και παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με το έργο στην πανεπιστημιούπολη.

Η διαδικτυακή επιμόρφωση πραγματοποιείται με σύγχρονα και ασύγχρονα μέσα και τρόπους διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας του Ανοιχτού Πανεπιστημίου του Αβέιρο (Universidade de Aveiro) και παρέχει διάφορες μεθόδους διδασκαλίας, καθώς και πρόσβαση σε διάφορα διδακτικά υλικά, όπως παιχνίδια, βίντεο, διαφάνειες, άρθρα, ενώ επιτρέπει την επαφή με εργαλεία που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε φοιτητές/τριες από τα συμμετέχοντα Πανεπιστήμια στο πλαίσιο του έργου.



Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα EUSTEPs



Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα EUSTEPs το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, περιλαμβάνει εταίρους από τέσσερις χώρες της Ευρώπης. Συντονιστής του έργου είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με υπεύθυνο τον Επίκουρο Καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Γεώργιο Μαλανδράκη, με εταίρους το Πανεπιστήμιο του Αβέιρο (Universidade de Aveiro) και το Πανεπιστήμιο της Αμπέρτα (Universidade Aberta) από την Πορτογαλία, το Πανεπιστήμιο της Σιένα (Università degli Studi di Sien) από την Ιταλία, καθώς και τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Global Footprint Network, ο οποίος είναι ο επίσημος φορέας της μεθοδολογίας και των εφαρμογών του οικολογικού αποτυπώματος.



Περισσότερες πληροφορίες: www.eusteps.eu.